Jindřich Chalupecký patří nepochybně k nejvlivnějším postavám českého uměleckého světa druhé poloviny 20. století, jeho pozice v tuzemských kulturních dějinách přitom dosud nebyla dostatečně zhodnocena. Předkládaná publikace chce proto být prvním krokem na cestě zhodnocování Chalupeckého teoreticko-kritického díla a zároveň usiluje o jeho zviditelnění na recepčním horizontu širší veřejnosti. Kniha se zaměřuje na první fázi autorovy intelektuální činnosti (období 30. a 40. let), čímž pokládá základy pro případné navazující bádání. Obsahuje reprezentativní antologii Chalupeckého časopiseckých textů, které se neobjevily v souborech Obhajoba umění (1991) či Cestou necestou (2000) a fungují tak jako jejich doplněk. Dále kniha zahrnuje obrazovou přílohu, výrazně aktualizovanou autorovu bibliografii dané periody a především úvodní rozsáhlou studii zasazující jeho myšlení do dobového kontextu, což se děje prostřednictvím usouvztažnění s tvorbou Zdenka Rykra, Karla Teiga, Václava Černého, Kamila Bednáře nebo Václava Navrátila.
Studie mapuje Chalupeckého myšlenkový vývoj od raných juvenilních recenzí přes filozoficky zaměřené eseje z předválečného a válečného období až po kulturně-politické statě ze třetí republiky. Pozornost je věnována zejména kritikově krystalizující koncepci moderního umění, tak jak se utvářela v interakci s avantgardou, existencialismem nebo socialismem, zvláštní akcent je pak kladen na moderní mytologii všednosti, tolik inspirativní pro Chalupeckého kolegy ze Skupiny 42, a kategorii transcendence, s níž autor opakovaně zachází. Chalupecký je takto představen jako originální myslitel s rozsáhlým intelektuálním záběrem, jehož nejvlastnějším tématem je povaha moderního umění a jeho funkce ve společnosti.
Podobně jako ostatní svazky edice Skrytá moderna publikace přispívá ke zplastičtění obrazu českého modernismu první poloviny 20. století a podněcuje nová promýšlení tohoto mnohovrstevnatého fenoménu.
Ukázka v PDF
............................
Název: Obhájce moderního umění: Jindřich Chalupecký v kontextu 30. a 40. let 20. století
Autor: Zdeněk Brdek
Nakladatel: Akropolis
Edice: Skrytá moderna, sv. 11
Počet stran: 280
rok vydání: 2017
............................
Obsah
Obhájce moderního umění: Myšlení Jindřicha Chalupeckého v kontextu 30. a 40. let 20. století (Zdenék Brdek)
Úvod
Začátky kritické činnosti (1930-1933)
Hodnotící kritéria
Odpor к avantgardě
Moderní umělec Zdenek Rykr
Období afiliace к surrealismu (1934-1937)
Chalupeckého nadrealismus
Chalupecký vs. Teige
Rozchod se surrealismem
Válka a její předvečer (1938-1945)
Metafyzický existencialismus
Člověk primitivní a podstata člověka vůbec
Krize moderního člověka a umění
Smysl a povaha moderního umění
Generační diskuze
Mytologie všednosti (inspirace Václavem Navrátilem)
Období tretí republiky (1945—1948)
Chalupeckého levicovost a kulturní politika
Nový lidový realismus
Listy a existencialismus
Mezi Východem a Západem (limity dialektického myšlení)
Epilog
Závěr
Chalupeckého pozice
Prameny
Literatura
Obrazová příloha
Výbor z textů Jindřicha Chalupeckého
Chvilka se Zdeňkem Rykrem
Přehled výstav
O tom českém moderním umění (Členská výstava Mánesa)
O tom českém moderním umění (Členská výstava Umělecké besedy)
Tři výstavy а к čemu mne přivedly
Fotografie uviděla svět
Pravda masek
Weiner (Fragment)
Aktualita
O svobodě v umění
Dějiny
Poznámka к českému baroku
Situační poznámky
Užité umění
Současná filozofie a její čeští kritikové
Bibliografický soupis díla Jindřicha Chalupeckého 1930-1948
Ediční poznámka
Poděkování
Summary
Zusammenfassung
Jmenný rejstřík