"Soudím živé i mrtvé" Karl Kraus (Odeon, 1974)

 


foto: KRAUS, KARL - SOUDÍM ŽIVÉ I MRTVÉ @antikvariát STARÉ DOBRÉ


Pravé ženě jde v umění i v lásce o věci hmotné.

Ženskou zapomětlivost často vyděsí mužská diskrétnost.

Některé muže lze klamat s každou ženou.

Erotika se má k sexualitě jako zisk ke ztrátě.

S lidmi, kteří se ohánějí slovem „efektivně“, se opravdu nestýkám.

Kolikrát se mi stalo, že někdo, kdo se se mnou dělí o názor, nechá si větší díl pro sebe, takže si už teď dávám pozor a nabízím lidem jenom myšlenky.

Kůň vjel na chodník a kočí řekl: „Von je holt mladej, musí se učit.“ „Ale ne na mně,“ řekl jsem. Kůň vjel na chodník a kočí řekl: „Von je už holt slepej.“ Kdybych tak jedinkrát v životě kápl na pravého koně.

Nemít myšlenku a umět ji vyjádřit – na tom se pozná žurnalista.

Filozofie bývá pouhá odvaha vkročit do bludiště. Kdo však potom zapomene na vstupní branku, lehce si užene věhlas samostatného myslitele.

Těžko bývá v umění rozeznat pravost od podvodu. Podvod se pozná nejvýš tak, že pravost přehání. Pravost zas nejvýš tak, že na ni obecenstvo nenalítne.

Nynější dítě se vysměje otci, vyprávějícímu o drakovi. Je třeba udělat z děsu povinný předmět: jinak se mu nenaučí.

Psychologie je tak zbytečná jako návod k použití jedu.

Psychologové jsou prohlédači prázdnoty a šejdíři hloubky.

Fráze je škrobená náprsenka před normálním smýšlením, které se nikdy nepřevléká.

Velikášství není, že se člověk pokládá za víc, než je, nýbrž za to, co je.

Humanita je pradlena společnosti, špinavé prádlo ždímá v slzách.

Zpotvoření reality ve zprávě je pravdivá zpráva o realitě.

Schopnost rychle se rozhodnout a potom zapochybovat je výsostná a svrchovaně mužná.

Kdo umí psát aforismy, neměl by se rozptylovat články.

V umění nezáleží na tom, že vezmeš vejce a tuk, ale že máš oheň a pánvici.

Žurnalista se inspiruje termínem. Když má čas, píše hůř.

O názor umění nestojí, dává ho k volnému použití žurnalismu a v nebezpečí se octne tehdy, když mu žurnalismus dá za pravdu.

Přeložit se dá úvodník, ale ne báseň. Přes hranice může sice člověk přejít nahý, ale ne bez kůže, protože na rozdíl od šatů kůže nedorůstá.

V epičnu je jakási zmrzlá přebytečnost.

Kladou mu do cesty překážky, od nichž je chtěl osvobodit.

Měšťák nestrpí v domě nic nesrozumitelného.

Plagiátor by měl autora stokrát opsat.

Ve státě jsou osobnosti, o nichž se nic jiného neví, leda že se nesmějí urážet.

Umění je to, čím se svět stává, ne co svět je.

Satira předměty nevybírá a nezná. Vzniká tak, že před nimi prchá a ony se jí vtírají.

Kdo potřebuje prožitky velkého formátu, toho jistě zavalí. Já svádím titánské boje s čárkami.

V noci u psacího stolu v pokročilém stadiu duchovního prožitku by mě přítomnost ženy rušila víc než germanistův zásah v ložnici.

Nerad se pletu do svých soukromých záležitostí.

Žena si bere jednoho za všechny, muž všechny za jednu.

Mnoho pánů jsem vyhodil, a tak jsem se dotkl jejich nejženštějších citů.

Jestli se muž hodí na jeviště, na to je nejprve třeba zkoušky. Žena je na zkoušce pořád a na jeviště se hodí už od přírody. Je živa z diváků. Když jde přes ulici, připadá si jako střed dění; aťsi třeba statisti zdraví vjezd Napoleonův. A na střed dění vztahuje všechny pohledy.

Z Přestože dělá erotika Protože.

Muž se domýšlí, že ženu zcela zaujímá. A zatím jenom vyplňuje mezeru.

Ženská nesnese ochránce, který není zároveň nebezpečím.

Mé útoky jsou tak nepopulární, že je pochopí teprve budoucí padouši.

Před každým uměleckým požitkem nechť stojí výstraha: Obecenstvo se žádá, aby vystavené předměty jen prohlíželo, ne chápalo.

Logika je nepřítelkyní umění. Umění však nesmí být nepřítelem logiky. Kdysi si umění muselo na logice pochutnat a důkladně ji strávit. K tvrzení dvakrát dvě je pět třeba vědět, že dvakrát dvě jsou čtyři. Kdo ovšem ví jenom to, řekne, že tamto není pravda.

Báseň je potud dobrá, teprve až se člověk dozví, od koho je.

Nejbolestnější zobrazení civilizace: lev přivyklý zajetí a puštěný zpátky do pustiny prochází se tam jako před mřížemi.

Mnozí sdílejí se mnou mé názory. Ale já s nimi ne.

Školu bez známek asi vymyslel někdo, kdo se opil nealkoholickým vínem.

Jenom nějaký nedostatek jí chyběl k dokonalosti. 

Žena, která nedokáže být ošklivá, není krásná.

Jsou ženy, které nejsou krásné, jenom tak vypadají.

Kosmetika je nauka o ženském kosmu.

Nesympatická je mi na šovinismu ani ne tak nechuť k cizím národům, jako spíš láska k vlastnímu.

Když mě chce někdo oslovit, do poslední chvíle doufám, že ho odradí strach, aby se nezkompromitoval. Jenže oni jsou neohrožení.

Rodinný život je zásah do soukromého života.

Mít talent – být talent: to se pořád zaměňuje.

Moderní režiséři nevědí, že tma se musí na jevišti vidět.

Všechny spisovatele si člověk musí přečíst dvakrát, dobré i špatné. Jedny pozná, druhé usvědčí.





Komentáře